logo
Najszybszy kontakt ze mną przez telefon. Jeśli nie odbieram, wyślij SMS. Oddzwonię. Mój nr telefonu: Tel. +48 608 319 571

Blog

Home / neuroblog / hipnoza / szkolenia  / Efekt Pigmaliona

Efekt Pigmaliona

Zacznijmy od dowodów naukowych:

– od badań psychologów i socjologów. Już od lat 40-tych ubiegłego wieku zaczęto badać zjawisko, które w 1968 roku dokładnie opisało dwóch psychologów: Robert Rosenthal i Lenore Jackobson.

Swojemu odkryciu nadali nazwę efektu Pigmaliona, który często też jest nazywany samospełniającą się przepowiednią. A ich stanowisko i odkrycia w sposób bardzo ścisły wiążą się z tym, czego uczymy na szkoleniach NLP o wzajemnej komunikacji i skutecznym wywieraniu wpływu.

A zatem, był rok 1968.

Ci dwaj psychologowie wybrali szkołę z ubogiej dzielnicy San Francisco. Na początku roku szkolnego wszystkim uczniom dali do rozwiązania test na badanie poziomu inteligencji. 18 klas, dziesiątki uczniów, wypełniło test.

Następnie Rosenthal i Jackobson wybrali z każdej z klas 20 procent uczniów – w sposób absolutnie losowy i przypadkowy. Absolutnie bez żadnego związku z wynikami testów.

Ale nauczycielom powiedzieli, że wybrana grupa uczniów to wyjątkowo uzdolnione dzieci o najwyższym ilorazie inteligencji, co „wykazał ewidentnie test na IQ”.

Eksperyment trwał osiem miesięcy. A po tym czasie….

Wnioski z okazały się niesamowite i zaskakujące!

Okazało się, że nauczyciele, pomimo dobrej woli i chęci traktowania uczniów obiektywnie, pomimo w miarę jasnego systemu ocen i weryfikacji wiedzy, w podświadomy sposób inaczej traktowali uczniów, o których „wiedzieli”, że są wybitni, lepiej ich oceniali, częściej się z nimi komunikowali i, przede wszystkim, z większą otwartością motywowali ich, zwłaszcza na poziomie niewerbalnym, przekazując im wiarę w to, że ci inteligentniejsi uczniowie podołają wyższym wymaganiom.

Ale nie to jest najważniejsze w naszych rozważaniach na temat Twojego mężczyzny i związku.

Dużo istotniejszy jest drugi wynik tych badań.

Bo co najciekawsze w tym eksperymencie, to fakt, że następował specyficzny rodzaj sprzężenia zwrotnego – uczniowie traktowani jako inteligentniejsi faktycznie sami zaczynali się dostosowywać do tego obrazu, który wytworzyli sobie o nich nauczyciele.

I kiedy osiem miesięcy później wszyscy uczniowie z tych 18 klas poddanych badaniu ponownie rozwiązali test mierzący poziom inteligencji, okazało się, iż dzieci z tej grupy 20% określone na początku badania jako wybitne, bardziej zdolne, osiągnęły wynik średnio o 12 punktów IQ lepszy od swoich kolegów, których w badaniu określono jako „mniej inteligentnych”!

TWORZENIE NOWEJ RZECZYWISTOŚCI? A WIĘC TO PRAWDA!

Wielokrotnie później powtórzono te eksperymenty na różnych grupach ludzi: na studentach, pracodawcach i pracownikach w firmach i zawsze wyniki wskazywały jednoznacznie na to, że to, jak kogoś widzimy wpływa na jego zmianę.

Czy już zauważyłaś, w jaki sposób to, jak traktujesz swojego mężczyznę, ma wpływ na to, jaki jest i co od niego otrzymujesz?

No Comments
Post a Comment