logo
Najszybszy kontakt ze mną przez telefon. Jeśli nie odbieram, wyślij SMS. Oddzwonię. Mój nr telefonu: Tel. +48 608 319 571

Blog

maslo_ziolowe

Masło ziołowe

Samo dobro dla organizmu.

Dobrej jakości świeże masło i świeże zioła.

To daje wysoką wartość odżywczą i jednocześnie wspomaga regenerację flory bakteryjnej, a to bardzo ważne, jeśli chcemy się samouzdawiać lub jeśli potrzebujemy schudnąć.

Proporcje ustalone w przybliżeniu, ponieważ i tak najlepiej będzie, gdy dobierzesz je smakowo, dopasowując je do siebie lub swoich bliskich.

  • masło – 120 gram
  • 3 łyżki ŚWIEŻYCH ziół, wg uznania; ilość ziół również dobierz wedle uznania (ja uwielbiam, gdy jest ich znacznie więcej, ale to kwestia indywidualnych preferencji)
  • sól himalajska lub kłodawska, drobna, do smaku – pamiętaj, że taka sól jest pełnowartościowa i wolna od szkodliwego działania wykazywanego przez białą (oczyszczoną) sól, a Twój organizm potrzebuje tej pełnowartościowej soli i zawartych w niej cennych minerałów

Jakimi ziołami można wzbogacić masło?

Najlepiej zacząć od takich, które się zna w smaku, chyba że lubisz eksperymenty, wtedy masz pole do popisu.

Czy lepiej użyć wiele rodzajów ziół, czy też ograniczyć się do jednego, dwóch lub trzech?

I tutaj znów – zależy, jak lubisz.

Osoby konserwatywnie podchodzące do jedzenia lubią wiedzieć i rozpoznawać smakowo i zapachowo, co jedzą. Jeśli do takich osób należysz, będzie Ci smakować jeden składnik, dwa lub trzy dodane do masła.  Jeśli natomiast lubisz poznawać nowe smaki, a nawet tworzyć je, możesz dokonywać eksperymentów. Wszystko zależy od preferencji.

A jakie zioła możemy dodawać na początek?

  • szczypiorek
  • natka pietruszki
  • rzeżucha
  • koperek
  • kolendra
  • tymianek
  • majeranek
  • bazylia
  • oregano
  • szpinak
  • liście mniszka lekarskiego
  • pokrzywa
  • liście krwawnika (2-3szt.)
  • szczaw (nie za dużo, 3-4 duże listki)

 

 

Przygotowanie:

  • Masło potrzymaj poza lodówką do momentu, gdy zmięknie.
  • W tym czasie dokładnie umyj świeże zioła, otrząśnij z wody i zostaw na suszarce (do naczyć, do sałaty lub najzwyczajniej – połóż na bawełnianej ściereczce na blacie kuchennym), by jak najbardziej osuszyć.
  • Posiekaj drobno zioła. Możesz je też rozdrobnić blenderem lub użyć ceramicznego noża, który nie niszczy witamin.
  • Następnie dodaj dużą szczyptę soli. Później będzie jeszcze czas, by doprawić ostatecznie. Jeśli lubisz ostre smaki, a również Twoi domownicy zaakceptują taki, możesz dodać małą szczyptę mielonego chili lub pieprzu cayenne, lub pieprzu ziołowego. (pamiętając, by nie były to przyprawy z glutaminianem sodu, bo tego unikamy, jak ognia). Ale smak z samą solą będzie doskonały i harmonijny.
  • Połącz w blenderze masło i zioła. Blenduj krótko i tylko tyle, ile trzeba, by zioła połączyły się w taki sposób, jak na zdjęciu.
  • Uformuj kształt według swojego pomysłu.
  • Przechowuj w lodówce.
  • Spożywaj „na surowo” – bez obróbki termicznej, czyli nie do smażenia, ale na chleb żytni na zakwasie, jako dodatek do kaszy itp.

Jest to tak dobre, że o terminie nie będę nawet pisać.

Warto jedynie przyjąć, że termin będzie nie dłuższy, niż ten, napisany na opakowaniu masła.

A kiedy nabierzesz już ochoty na eksperymenty, możesz dodawać do masła po dwa, trzy listki różnych ziół: pokrzywa, mniszek lekarski, kilka kwiatków stokrotek. Pamiętaj tylko, by sprawdzać zawsze czy dodawane zioła są odpowiednie, by je spożywać.

Na zakończenie

masło czosnkowe

Innym przepis to masełko czosnkowe i, jak się zapewne domyślasz, należy zmiażdżyć ząbek czosnku, z odrobiną soli himalajskiej, a następnie utrzeć z masłem.

A zatem – do dzieła 🙂

No Comments
Post a Comment